Skip navigation MENU

HÉ BOEKENWURM

KNALT JE HOOFD AL UIT ELKAAR VAN AL DAT STUDEREN?

Ga even rustig zitten, adem in door neus en uit door je mond…

 

9 gouden stappen om van jou studiestress af te komen:

 

STAP 1: Maak een ‘ik-ben-er-klaar-mee’ stappenplan

Pak je dit-wil-ik-niet lijstje erbij en maak jezelf klaar om een stappenplan te maken. Loop de punten op je lijstje één voor één na en vraag jezelf af: “Welke stappen kan ik zetten om deze stressbron te verminderen?” Voor je het weet heb je een ik-ben-er-klaar-mee stappenplan voor jezelf gemaakt.

STAP 2:  Zet je leven even in perspectief

Over tweehonderd jaar is iedereen je alweer vergeten. Misschien dat je naam nog voortleeft. Maar hoe lang sta jij stil bij de mensen achter de straatnamen, de standbeelden en de parken? Precies, vrijwel nooit.

Je leven draait om het hier en nu. Om dit moment. Deze seconde.

Zie er de humor van in. Wij maken ons altijd zo ontzettend druk om van alles en nog wat, om veel later pas te beseffen dat het vrij onnodig was. Dus lach, maak plezier, maak je niet zo druk. Je weet al welke dingen echt belangrijk zijn in het leven. Richt je aandacht op die dingen. Je zult niet alleen kalmer worden, maar ook veel gelukkiger. En dat is een perfecte combi dacht ik zo.

 

STAP 3: BANANA-TIME

Soms wil je gewoon even iets praktisch te doen hebben. Een banaan is dan je oplossing. Bananen bevatten tryptofaan, een aminozuur dat in je lichaam kan worden omgezet in het hormoon serotonine. Hetzelfde effect als wanneer je een beker warme melk drinkt.

Met andere woorden: een banaan zou je kalm en rustig maken. Bovendien is het lekker, voedzaam, gezond en handzaam. En al doet het helemaal niets met je stressniveau, dan is er nog altijd het placebo-effect. Aangezien stress psychisch van aard is, kun je door simpelweg te gelóven in de kracht van je banaan daadwerkelijk meer ontspannen worden.

 

STAP 4: Vertraag de tijd

Hoe sneller je leeft, des te sneller de tijd lijkt te gaan. Weet je nog hoe lang de zomervakantie leek te duren als kind? Al je vriendjes op vakantie, je verveelde je te pletter en die zes weken duurde voor je gevoel minimaal een jaar. Bedenk eens hoe snel die weken nu voorbij razen.

Sneller leven vanwege tijdgebrek brengt je in een neerwaartse spiraal. Het lijkt of de tijd sneller en sneller gaat. Dit geeft je het gevoel dat je steeds sneller moet leven. Terwijl het antwoord op het probleem juist het tegenovergestelde is.

Leef langzamer. Vertraag de tijd. Doe een paar minuten niets. Laat je mobiel in je zak. Pak niets te lezen, niets om je overactieve brein bezig te houden. Doe niets, en ervaar hoe je hersenen langzaam – al tegenstribbelend – wennen aan het natuurlijke tempo waar het voor gemaakt is.

Je hoeft niet iedere seconde op te vullen. Je mag niets doen. Je mag je vervelen. Het zal je goed doen. Ons brein is niet ontworpen om altijd bezig te zijn. Het gewend aan verveling. Er waren geen iPads op de Afrikaanse savannes.

STAP 5: GAPEN!

Waarom leren scherpschutters om te gapen voordat ze schieten? Als ons brein oververhit is, werkt gapen als een verkoelend ijsje. Het verlaagt stress aanzienlijk. Experimenteer vandaag met bewust gapen als je bij jezelf stress bemerkt.

STAP 6: Mediteer een paar minuten

Een korte meditatie die je snel vooruit kan helpen. Ga zitten. Richt je op je ademhaling. Kom tot rust. Breng vervolgens je aandacht naar die knoop in je buik, of waar je de stress ook voelt zitten in je lichaam. Maak in gedachten de knoop groter en groter. Maak het gevoel zo sterk als je kunt. Visualiseer vervolgens hoe je die knoop beetpakt en weggooit. Hoppa, weg met dat ding.

STAP 7: DON’T WORRY BE HAPPY

Als nu je stress niet weg is weet ik het ook niet meer, hoe kun je nou stress hebben terwijl je naar dit heerlijke nummer luistert NIET! Leg lekker je voeten op tafel, zet een koptelefoon op en geniet.

STAP 8: Keep moving

Kom van die bank af! Ik waarschuw niet meer, NEE NEE NEE NEE NEE kom van die bank af… Ga niet helemaal los. Probeer je niet volledig uit te putten. Door te hard te sporten bezorg je je lijf juist weer stress. Gewoon lekker een uurtje fietsen, een paar kilometer hardlopen, een flinke wandeling maken of lekker dansen.

Iedere dag even bewegen is een must. En nee, dan heb ik het niet over een kort tripje naar de wc, maar juist een stevige wandeling door het bos. Stress creëert namelijk adrenaline. Wanneer je beweegt maak je geluksstofjes aan en breek je die adrenaline af. Gevolg: je hoofd wordt leger en je voelt je kalmer.

STAP 9: KOM WERKEN BIJ SKANNA

Naast al dat studeren heb je nog een hoop sociale verplichtingen. Het is ook niet niks allemaal! Je hebt tenslotte ook geld nodig om al deze leuke dingen te doen. Wat nou als ik vertel dat ik de perfecte bijbaan voor jou heb?  “een baantje?”,  pfff.. Hoe ga ik dit allemaal plannen. Heel simpel: Jij geeft per week je beschikbaarheid aan ons door en wij plannen je in! Dat is al weer een stresszorg minder. Tentamens? Geen probleem, school staat op nummer 1! Het streven is dat je 2 keer per week beschikbaar bent, meer mag altijd uiteraard.

Skanna is een horeca uitzendbureau dat gelooft in gastvrij horecapersoneel. Als horecapersoneel maak je het verschil. Bij Skanna sta je ingeschreven bij een vestigingskantoor omdat we lokaal sterk vertegenwoordigd willen zijn. Je komt terecht in een super leuk en hecht team. Houd jij van borrelen? Stomme vraag ook eigenlijk. Wij ook! Biertje? Kom gerust langs op Skantoor. 🙂

 

Wij gebruiken cookies om deze website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken en u te voorzien van de beste informatie. De Europese wetgeving maakt onderscheid tussen cookies die functioneel of niet privacygevoelig zijn en cookies die mogelijk wel privacygevoelig kunnen zijn (PII). Deze website gebruikt beide soorten cookies. Door hiernaast op ‘OK, sluiten’ te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren