Skip navigation MENU

'Gastvrijheid is veel meer dan alleen een strak pak en een drankje serveren.'

Geplaatst op 02-11-2017 in Persberichten & Nieuws.

Tijdens zijn stage in Pakistan leerde deze eventprofessional het principe ‘Melmastya’, ofwel ‘gastvrijheid en respect naar een ieder’ kennen. De basis van waaruit hij in 2005 Skanna Horeca Uitzendbureau heeft opgezet. Met inmiddels 7 vestigingen heeft het bedrijf grote stappen gemaakt. EventBranche Magazine interviewde directeur Skander Rana over zijn drijfveren en filosofie over de inzet van horecapersoneel op events. Skander kijkt op een verfrissende manier naar de gast, zijn team en zijn Skanezen. Zijn zienswijze over hospitality spreekt een grote groep opdrachtgevers aan. Een interview met een sociaal en cultureel ondernemer over de toekomst van horecapersoneel, zichtbare service en de toegevoegde waarde voor de live-communicatie branche, maar vooral over dichtbij jezelf blijven.

Sociaal, cultureel en een ondernemer uit het hart; leg eens uit waar dit vandaan komt en hoe je ooit bent begonnen? ‘Vanaf de middelbare school wilde ik altijd al graag ondernemen. Hoewel ik toch heb gekozen voor een studie commerciële economie, was de wil naar ondernemen de drijfveer om snel te beginnen. Tijdens mijn derde jaar kreeg ik de kans om stage te lopen bij ABN Amro in Pakistan, tevens mijn geboorteland. Daar heb ik veel geleerd over verschillende culturen en wat gastvrijheid daarin betekend. Gastvrijheid is in mijn ogen veel meer dan alleen een strak pak en een drankje serveren’, zegt Rana, die het verhogen van het gastvrijheidsniveau in de horeca als doel heeft.

Warmte aan hospitality, of in Skanna termen: Melmastya, is één van Rana’s kernwaarden die gedragen wordt door heel Skanna. Maar hoe geef je warmte aan hospitality en hoe vertaal je dit naar evenementen? ‘Het gaat om het creëren van een situatie waarin mensen zich veilig voelen. Als je dit vertaald naar evenementen gaat het om respect en gastvrijheid naar je gasten. Op een robotachtige manier uitserveren is niet meer de toekomst; al wordt dit nog opvallend vaak door opdrachtgevers verwacht. Wij zijn daar als horeca uitzendbureau om die opdrachtgever dan te sturen en adviseren. Want die eerste indruk op een event is zo belangrijk, dan geef je een gevoel mee. Het overtreffen van de verwachtingen van gasten is één, maar dat welkom gevoel is zo belangrijk. Helemaal nu de wereld om ons heen digitaliseert. De uitgesproken hospitality-trend op dit moment is niet voor niks: gebruik ‘high tech’ om gastvrijheid te creëren. Bij Skanna doen we dit wel mét een human touch. Zo hebben we sinds een jaar een eigen app met een volledig geautomatiseerd planningssysteem waarbij we opdrachtgevers en Skanezen direct kunnen matchen. Efficiënt, maar zonder dat de betrokken Skanna-touch verloren gaat.’

‘Op een robotachtige manier uitserveren is niet meer de toekomst; al wordt dit nog opvallend vaak door opdrachtgevers verwacht.’

In hoeverre heeft de gast invloed op Skanna? ‘De gast is niet afhankelijk van ons, wij wel van hen. Dat zit hem voornamelijk in het ervaren van gastvrijheid; niet alleen een gastvrije houding, maar ook kennis over de locatie en de boodschap van het evenement. Want hoe vaak kom je nog op een evenement waar het personeel niet weet wanneer de volgende sessie begint of waar de toiletten zijn. Het is niet alleen: u vraagt, wij draaien. Daarom zetten wij onze Skanezen centraal en investeren wij ook in hen door o.a. training en praktijkcases.

Natuurlijk is het lastig om in de huidige markt, waar sprake is van een personeelstekort, de juiste mensen eruit te pikken. Maar als je het lef hebt om te investeren in de generatie van de toekomst, dan krijg je ook iets terug. En hoe; inmiddels hebben we meerdere kantoren die door voormalig horecapersoneel wordt gerund. Die groei naar meer vestigingen is echter niet het doel opzich, al ligt onze kans wel bij geografische uitbreiding. Zo openen we deze maand een kantoor in Hilversum.’

Je hebt een aardige groei doorgemaakt de afgelopen jaren en toch blijf je jezelf. Wat is jouw gouden tip voor andere ondernemers in de eventbranche? ‘Blijf doen wat je leuk vindt. Ondernemers steken vanzelfsprekend heel veel tijd in hun onderneming; maar vragen zich te weinig af of dit nog écht is waar ze gelukkig van worden. Daarnaast is het ook belangrijk om bij jezelf te raden te gaan wat je, naast een succesvolle onderneming, nog meer wilt bereiken’, aldus het advies van directeur Skander Rana, directeur van Skanna Horeca Uitzendbureau.

Wij gebruiken cookies om deze website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken en u te voorzien van de beste informatie. De Europese wetgeving maakt onderscheid tussen cookies die functioneel of niet privacygevoelig zijn en cookies die mogelijk wel privacygevoelig kunnen zijn (PII). Deze website gebruikt beide soorten cookies. Door hiernaast op ‘OK, sluiten’ te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren