Skip navigation MENU

Carrière alert! Van Skanees naar start-up

Geplaatst op 24-01-2018 in Tips & tricks.

Generatie Z beschikt over de juiste competenties om een start-up te creëren binnen de hospitality. Waarom? Ze zijn gepassioneerd, hebben een ‘whatever-it-takes’ attitude en geloven in hun werk. Daarnaast durven ze fouten te maken en zijn ze enorm creatief! Grote kans dus dat de Skanees van vandaag, morgen zijn ambitie volgt om ondernemer te worden.

Misschien hadden jullie het nog niet door, maar wij hebben stiekem onze Skanezen best wel hoog zitten. De meerderheid vormt generatie Z, grofweg geboren tussen 1996 en 2010. De generatie die zich geen tijden zonder internet kan voorstellen, een groep die geen posters boven hun bed had hangen, maar  daarentegen tientallen ‘influencers’ volgt via Instagram, Facebook en YouTube. Ze zijn niet zo traditioneel met hun bijbaantjes als de vorige generaties, ze willen niet ‘zomaar’ een bijbaantje. Bijna driekwart van de jongeren zegt zelf een bedrijfje te willen opzetten en daar willen ze dan ook hard voor werken. Ze zijn helemaal geïnspireerd door de start-up cultuur, waar vele succesverhalen over te lezen zijn in de media. Ze zijn enorm creatief en zitten daardoor bomvol ideeën.

Heb jij ook die ambitie om ondernemer te worden? Een paar tips kunnen dan zeker geen kwaad:

  1. Is het idee uitvoerbaar? Het idee kan nog zo gaaf, tof, groots of revolutionair zijn, maar het moet ook te realiseren zijn. Praat er eens met je mede Skanees over en andere objectieve mensen die er verstand van hebben. Vaak denk je alles zelf al te weten Grote kans dat zij iets benoemen, waar je zelf nog helemaal niet over hebt nagedacht of dat je weer wordt geïnspireerd om je idee nog beter uit te voeren.
  2. Wat zijn de alternatieven? Niet geheel onbelangrijk, hoe is de concurrentie? Overleeft jouw idee het wel tussen de grote namen of vele andere start-ups? Voor jouw klanten bestaan geen concurrenten, het zijn enkel alternatieven. Hoe zorg jij ervoor dat ze juist voor jou gaan kiezen? Geef hier veel aandacht aan, want de klant is bereid te betalen voor iets wat hij/zij ook echt nodig heeft.
  3. Laat je niet uit het veld slaan. Het kan soms eens even tegenzitten, maar accepteer dit dan gewoon. Ondernemen gaat met vallen en opstaan en daar horen dus ook tegenslagen bij. Je bent creatief en slim genoeg om weer met een nieuwe oplossing te komen.
  4. Stick to your guns! Creating the next thing is helemaal uit. Bouw aan je bedrijf, niet in de intentie om de wereld te veroveren, maar om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Tegenwoordig vindt de consument het belangrijk dat bedrijven een positieve bijdrage leveren. Niet alleen aan de maatschappij, maar ook aan het milieu en de welzijn van mensen.

Kortom: geloof in jezelf, in jouw idee én luister goed naar de mensen om je heen. En vooral: go for it!

Wij gebruiken cookies om deze website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken en u te voorzien van de beste informatie. De Europese wetgeving maakt onderscheid tussen cookies die functioneel of niet privacygevoelig zijn en cookies die mogelijk wel privacygevoelig kunnen zijn (PII). Deze website gebruikt beide soorten cookies. Door hiernaast op ‘OK, sluiten’ te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren